Thursday, March 15, 2007

Ořechový slaný koláč

Velmi laciné a u nás oblíbené jídlo je můj vlastní vynález, kterému pracovně říkám "Ořechový slaný pekáč". Nedá se nic dělat, na zahradě máme dva vlašské ořešáky, plodí jako zblázněný a jejich produkty přece nebudeme vyhazovat! Stejně jich rozdáme po známých plné tašky! Na ořechový pekáč dávám asi 1/2 kila polohrubé mouky, sůl, celý prášek do pečiva, asi 10 dkg strouhaného sýra (nejlépe eidam), 10 dkg jemně usekaných jader vlašských ořechů, vlažné mléko na zadělání podle potřeby (připraveno mám 1/2 litru). S "ořechovým pekáčem" se naprosto nesmolím. Suché ingredience naházím do mísy, promíchám, přidám vejce a zadělám těsto hustoty perníkového, naliji do vymazaného a vysypaného pekáče a peču dozlatova. Upečený obsah pekáče nechám před krájením ochladnout, aby se mi "nezdrcnul", jak říkávala moje babička, potom krájím (podle fantazie a okamžité inspirace, někdy na rovnoměrné kostky, jindy pečeninu překrojím v půli nádoby na podél a potom ukrajuji úhledné plátky). Na talíři zdobím pažitkou, petrželkou, obkládám zeleninou (opět podle momentálního nápadu a podnětu). Jídlo je to vydatné a přestože je nikde v české kuchařce nenajdete, zdá se tak ryze zemité a české, že jsem se stran jeho oblohy nikdy nepustila do experimenů, nikdy jsem se nepokusila o pomeranč, natož třeba o granátové jablko či papáju, to by naši asi nerozchodili. Takhle kyselé domácí okurčičky do pěti centimetrů, s česnekem a mírně pikantní, v nálevu s feferonkou. A když se k tomu najde v lednici vychlazené pivo... Někdy mám pocit, že by zblajzli všechno, i kdybych jim mezi ořechové plátky vpašovala podrážku od staré boty!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home