Thursday, October 19, 2006

Nesladké pečivo k vínu od tety Marty

Tedy vážení, já vás nechci děsit, ale dny ubíhají ohromně rychle a kolik jich máme do Vánoc? Už abychom se zase začali za chvíli poohlížet po receptech na vánoční cukroví. Já to mám naštěstí snadné - i když moje sbírka předpisů je na tomto poli docela úctyhodná, moji chlapi o sladké moc nestojí a já sama už dávno nejsem éterická víla, která mohla ve dnech vánoční pohody pořádat talíčky cukroví jako na běžícím pásu a její linii to pranic neuškodilo. Peču tudíž minimálně, střídavě pár plechů vanilkových rohlíčků nebo lineckého na slepení či pracny, to musí být, to je tradice, jinak jen něco slaného a dost. Jeden druh cukroví ale nikdy nesmím vynechat. Ve své sbírce ho mám popsaný pod názvem "Nesladké pečivo k vínu od tety Marty" a tím je skutečně řečeno úplně vše. Recept mám od své tety Marty, pečivo je nesladké a skvěle se hodí ke sklínce suchého bílého vína. Je s ním ovšem dost práce, protože je hodně rozsýpavé, to je ale účelem, každý kousek se na jazyku jen rozplyne. Základní předpis zní: 18 dkg hrubé mouky, 13,5 dkg syrového másla, 2 žloutky vařené natrvdo, 1 lžička moučkového cukru, trocha citronové kůry, na zdobení nejlepší půlky burských oříšků nebo hrozinky namočené v čaji, na potřené zbylé bílky. Princip je úplně jednoduchý, žloutky nastrouhat na jemné straně struhadla, přidat do mísy s moukou, cukrem, kůrou a do všeho rozdrobit syrové máslo. Hníst tak dlouho, až je z toho těsto, to nechat asi hodinu odpočinout v chladu, potom z něj vyválet placku asi 2 mm tlustou a z ní vykrajovat malé tvary, mně se nejlépe osvědčily kolečka a čtverečky. Hotové kousky opatrně přenést na mírně pomaštěný plech (na pečícím papíru jsem to nikdy nezkoušela), potřít rozšlehaným bílkem, zdobit oříšky či rozinkami. Pečivo se musí víceméně usušit, mělo by být velice křehké, světlé, jen vespod mírně růžové.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home