Tuesday, October 24, 2006

Bezinkové víno

Dozrály bezinky a já si vzpomněla, jak jsem kdysi dělávala bezinkové víno. Dnes už ho nedělám, nejsou lidé, co by ho ocenili. Moje maminka přešla s léty na becherovku, babička je kolik let v nebíčku a moji mužští tvrdí, že o to rumem navoněné lepidlo nestojí. Ale před léty jsem bezinkové víno pravidelně na podzim připravovala. Je výborné a v malých dávkách dokonce zdraví prospěšné, připravte se ale na to, že je okolo toho dost práce. Tak předně je třeba si opatřit zralé bezinkové plody, to jsou takové ty veliké střapce plné drobných tmavých bobulek, co se utvoří z letních kosmatic. Bobulky je třeba dostat zhruba od stopky, protože ta by přidávala nápoji příliš hořký nádech. A to je kámen úrazu, protože bobulky jsou jako živé, padají a poskakují po zemi a kde co kolem sebe barví na neodstanitelnou fialovou! Tuto část se vyplatí vykonat na stojáka přímo ve dřezu. Na 1 litr bezinkových plodů dám 2 l. vody a 20 minut vařím. Přecedím, přidám 3/4 kg. cukru, 2 vanilkové cukry, znovu 20 minut povařím na mírném ohni. Nechám vychladnout, do chladného vmíchám 1/5 l. rumu. Kdo má rád vůni skořice, může v tomto množství povařit ve druhé fázi 2 - 3 větší kousky. Když se do šťávy nepřidá rum a naopak se ještě trochu naředí neperlivou vodou, je to pití vhodné i pro děti. Když můj syn dorostl do věku, že si o narozeninách chtěl pozvat kamarády na domácí oslavu, měla jsem hned napoprvé nápad. Mezi pohoštění jsem rozestavěla nejen velké sklenky a různé limonády, ale také opravdové skleničky na víno a velkou láhev svého bezinkového. Vzápětí jsem se přesvědčila, že můj synek kolem sebe shromáždil tlupu opravdu slušných mláďat, protože ten nejsmělejší se jen malou chvíli kroutil jako žížala, než zdvořile podotkl, že tohle nevyužijí, protože jsou děti a víno pít nemohou. Bylo kolem toho trochu rozpaků a následně hodně smíchu, když jsem vysvětlila, jak se to s tím "vínem" má. A stalo se to u nás jaksi tradicí. Při dalších návštěvách mladež hned pokukovala, jestli jsou na bufetu vinné sklenky a povědomá láhev, aby si mohli beztestně dávat do nosu napohled stejného červeného jako dospěláci!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home